ترک تشریفات مناقصه، سنگ بنای رانت، تبانی و انحراف

  آیا مناقصه و شفاف سازی قربانی ترک تشریفات و عدم شفافیت میشود؟؟!! امور قراردادها و پروژه های عمران شهری همواره از مهمترین پارامترها در ارزیابی عملکرد مدیریت شهری بوده و بطور مستقیم با رضایتمندی سر و کار دارد. در این پروژه ها ،گردش مالی زیاد است که به نوعی از عوارض پرداختی شهروندان تأمین

کد خبر : 424
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1396 - 8:54

 

آیا مناقصه و شفاف سازی قربانی ترک تشریفات و عدم شفافیت میشود؟؟!!

امور قراردادها و پروژه های عمران شهری همواره از مهمترین پارامترها در ارزیابی عملکرد مدیریت شهری بوده و بطور مستقیم با رضایتمندی سر و کار دارد. در این پروژه ها ،گردش مالی زیاد است که به نوعی از عوارض پرداختی شهروندان تأمین می گردد. به همین دلیل آگاهی یافتن از نحوه ی هزینه، درصد پیشرفت و کیفیت انجام کارها حق مردم هر شهر می باشد که باید توسط مدیران شهری و اعضای شورا اطلاع رسانی شود.

به عنوان نمونه، بد نیست که مدیران محترم شهرداری پرند به افکار عمومی و رسانه ها توضیح دهند که در معاملات تا چه حد آیین نامه مالی شهرداری ها رعایت شده است و قرارداد پروژه های با ترک تشریفات مناقصه تا چه اندازه شفاف بوده است؟ در پروژه های عمرانی شهرداری آیا اساساً از پیمانکاران دارای رتبه استفاده شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است آیا تناسبی بین رتبه و رسته و ظرفیت پیمانکار با پروژه مربوطه وجود داشته است؟ آیا نظارت درون سازمانی و برون سازمانی در کنترل و محاسبه صورت وضعیت های مالی ارائه شده توسط پیمانکاران اعمال شده است و مقررات عمومی پیمان رعایت شده و آیا تضمین های لازم بر حسن انجام کار از پیمانکار اخذ گردیده است؟در طی دو سه سال گذشته شورای محترم شهر چه نظارتی بر حسن انجام پروژه های عمرانی داشته است؟

نکته مهم دیگر در خصوص پروژه های عمران شهری، اجرای این پروژه ها از حیث رعایت اصول فنی و مهندسی است. طرح هایی همچون آسفالت معابر شهری، نصب دکل های فشارقوی بیماری زا، اجرا و نگهداری فضای سبز ، رفت روب، تعاتر و …. بطور مستقیم با ایمنی و زندگی روزمره شهروندان ارتباط دارد و قصور احتمالی در نظارت و انجام هریک از آنها ممکن است تبعات جبران ناپذیری به بار بیاورد. به عنوان مثال: عدم زیبا سازی هر دو ورودی شهر، وجود اشکال فنی در کارهای عمرانی، عدم رعایت شیب بندی در روکش آسفالت معابر مختلف شهر و در نتیجه آن عدم هدایت آب های سطحی و غیره مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نموده است.

متأسفانه سيستم كارآمد، همه جانبه و يكپارچه جهت كنترل و مديريت پروژه هاي عمران شهری محلی از اعراب ندارد. عدم نظارت کارآمد شهرداری بر ساخت ساز انبوه سازان و نادیده گرفتن تخلفات ساخت ساز غیر مجاز و وارد امدن خسارت به تأسیسات شهری از نکاتی است که شهرداری پرند باید در صدد چاره اندیشی جدی برای رفع آن برآید. ضمن اینکه سرعت اجرای پروژه های عمرانی به نسبت اعتبارات تخصیص یافته چندان مناسب نبوده است و از این حیث بویژه در حوزه حمل و نقل معضلات عدیده ای برای شهروندان بوجود آورده است.

در پروژه های عمرانی شهرداری از فرایند ترک تشریفات استفاده و پیمانکار خاص استفاده میشود که به صورت غیر شفاف انجام می دهند، بعضاً از نيروهای متخصص و مجرب استفاده نمی شود و متأسفانه در اين خصوص ضعف نظارت وجود دارد.

به علت عدم مشخص بودن پارامترها و الزامات طراحی معماری شهری در نقاط مختلف و بی توجهی به انجام مطالعات كارشناسی قبل از اجراي پروژه ها، برخي طرح های عمرانی با ساختار و اقتضائات شهری همسويی ندارد و اساساً هماهنگی بين بخشی بين شهرداری و ساير دستگاههای متولی در امر مناسب سازی محيط شهر برای تردد معلولان و روشن دلان مشاهده نشده است!

با عنايت به اينكه شهرداری ها سالانه درصد قابل توجهي از بودجه عمرانی خود را صرف اجرای پروژه های روسازی و روكش آسفالت معابر می كنند و عمر متوسط آسفالت معابر كمتر از 4 سال است، لذا بايد سامانه ای برای مانيتورينگ دقيق و جمع آوری اطلاعات از وضعيت معابر و شناسايی خرابی های موجود ايجاد شود تا با برنامه ريزی و اولويت بندی و تخصيص اعتبارات در راستاي بهبود وضعيت معابر در زمينه مرمت، لكه گيری، روكش آسفالت و بازسازی جداول اقدام نمود كه بر عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری است(بر اساس دستور العمل تهيه شده تعمير و نگهداری روسازی آسفالتی راهها و بزرگراههای شهري توسط سازمان شهرداری هاي كشور؛ سند شماره 15-1-1)انتظار می رود با جديت بيشتری مبادرت به رفع چالش ها و مشكلات حوزه پروژه های عمران شهری بپردازند و وضعيت نابسامان موجود را ساماندهی كنند تا رضايتمندی نسبی شهروندان حاصل شود و از درخواست های خَرد و غير ضرور و خارج از اولويت كه بر اساس ملاحظات غيركارشناسی است، اجتناب كند/حیات غرب/علیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =