تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند بسترسازی در عرصه های خودباوری و توانایی عملی در تولید ملی

  كارآفرینی به معنای خلاقیت در كار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطرپذیری در منابع مالی، از عوامل رشد.. مقدمه: كارآفرینی به معنای خلاقیت در كار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطرپذیری در منابع مالی، از عوامل رشد و

کد خبر : 415
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1395 - 18:12

 

كارآفرینی به معنای خلاقیت در كار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطرپذیری در منابع مالی، از عوامل رشد..

مقدمه:

كارآفرینی به معنای خلاقیت در كار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطرپذیری در منابع مالی، از عوامل رشد و شكوفایی اقتصادی است، زیرا كارآفرینی در یك جامعه و اقتصاد به معنای پویایی و بالندگی است. جامعه ای كه در بستر كارآفرینی حركت می كند، جامعه زنده و پویا و فعال است. از این رو  می تواند بخش قابل توجهی از مشكلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل كرده و پشت سر بگذارد. جامعه كارآفرین، از آستانه تحمل بسیار بالایی برخوردار است، زیرا خطرپذیری در آن بسیار بالا و در عین حال امری طبیعی و عادی تلقی می شود. در تعریف كارآفرینی همانند دیگر حوزه های علوم انسانی نوعی اختلاف در مولفه ها و عناصر معنایی و مفهومی آن وجود دارد، ولی شكی نیست كه مولفه هایی چون تعهد، خلاقیت و نوآوری، كار، تولید، خطرپذیری، مفید بودن و ایجاد ارزش جدید از مقدمات مفهومی و معنایی آن است. اصطلاح كارآفرینی در حوزه علم و عمل اقتصادی به فرآیند خلق ارزش جدید مادی یا معنوی از طریق یك تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن خطرهای ناشی از آن اطلاق می شود. در شرایط فعلی اقتصاد، کارآفرینان می‌توانند زمینه‌ساز بهره‌مندی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه باشند و از طریق افزایش سهم فعالیت‌های کارآفرینانه در تولید ناخالص داخلی سهیم باشند. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که بتواند ضمن قوامیت برای جامعه، هرگونه فشار و بحران های داخلی و بیرونی را پشت سرگذاشته و با قدرت، اقتصاد پویا و شکوفایی را به نمایش بگذارد و با مقابله با هر بحرانی اجازه ندهد استقلال جامعه با خطر مواجه شود. تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند بسترسازی در عرصه های خودباوری و توانایی فکری و عملی، تولید ملی، کار و تلاش مفید، تامین منابع انسانی و مالی، سیاست گذاری، برنامه ریزی، کارآفرینی و مانند آن است تا همه نیازهای جامعه فراتر از تقاضا تولید و عرضه شود بی آنکه تحت تاثیر هرگونه فشار جوامع سلطه گر استکباری قرارگیرد و از پویایی و شکوفایی باز ماند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا… خامنه ای مدظله العالی استفاده از همه ظرفیتهای بخشهای دولتی و غیردولتی، اهتمام جدی به حل مشکلات معیشتی مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از تولید ملی و مبارزه با اسراف را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانسته و ازدیدگاه ایشان اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی كه در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین كننده رشد و شكوفایی كشور باشد. لازم به یادآوری است که اتکاء به مردم از ارکان اقتصاد مقاومتی محسوب می گردد و توجه جدی به بخش خصوصی لازمه اقتصاد مقاومتی در جهت پیشرفت کشور خواهد بود. یك ركن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ که در این زمینه فعالیت در بخشهای صنعت و كشاورزى و فعال سازی واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی و تولیدی یعنی (SME) ها بسیار حائز اهمیت است.

نقش دولت در توسعه کارآفرینی:

نقش دولت در توسعه کارآفرینی به دو صورت است:

1)آموزش کارآفرینی و فراهم کردن زمینه آن:دولت باید در بخش آموزش طوری برنامه ریزی و سیاستگذاری کند که نیازهای آینده کشور را در این برنامه ها لحاظ کند.آموزش ها باید هدفدار و به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کند که به کمک آن کشور بتواند ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کند که این نیازمند به تحولی بسیار بزرگ در نظام آموزشی کشور می باشد.

۲ایجاد فرصت های کارآفرینی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی:فراهم کردن زمینة استفاده از فرصت ها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی به عهده دولت است که باید این فرصت ها را ابتدا در کشور، سپس منطقه و در نهایت در سطح بین المللی شناسایی و معرفی کند. دراین صورت است که ما می توانیم  با ایجاد مزیت رقابتی ابتدا با کشور های منطقه و در مرحله بعد با کشورهای پیشرفته جهان رقابت کنیم. بازارهای مصرف و رشد جمعیت، نوعی فرصت به عنوان بازار مصرف هستند و در کشورهای منطقه و در اطراف ایران قرار دارند. دولت برای فعالیت های کارآفرینی ضمن این که نهاد سازی در حوزه های تامین مالی، آموزش کارآفرینی و مهمتر از آن استفاده از فرصت ها را در دستور کار قرار می دهد و اینها در واقع مکمل هم می باشند، باید تلاش کند طی فرآیندی، اقتصاد کشور به سمت رقابتی شدن در مقیاس جهانی حرکت کند که این یک مسیر طولانی است و هرچه دیرتر به این عرصه وارد بشویم رقبا بازار را از ما گرفته و از آن خود خواهند کرد.

اقتصاد تک محصولی آفت کارآفرینی ملی:

درحال حاضر بخش اعظم درآمدهای کشور وابسته به فروش نفت است و هنوز اقتصاد ما متاسفانه اقتصادی تک محصولی است و دچار مصیبت خام فروشی هستیم و هنوز هم کشورهای قدرتمند دنیا وقتی بخواهند در اقتصاد ایران اختلال ایجاد کنند به سراغ تحریم صنعت نفت مان می‌روند که این مسئله به تنهایی نشان دهنده وضعیت نامناسب و آسیب پذیری اقتصاد کشورمان است. از طرفی با نگاه به صنعت نفت و گاز ایران متوجه می‌شویم که در سالهای گذشته با وجود درآمدهای هنگفت و افسانه‌ای ناشی از فروش نفت متاسفانه سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و مناسبی در این صنایع  انجام نشده و  حتی سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های انجام شده نیز خروجی مناسبی نداشته اند.

امروزه کارآفرینی، زیربنای توسعه در هر كشوری است. در دوران كنونی، كشورهای توسعه یافته و پیشرفته با اتكا بر صنعتی سازی اقتصاد خود توانسته اند مراحل پیشرفت را به سرعت بپیمایند و در مسیر توسعه گام بردارند. در جهان امروز، كشورهای بسیار پیشرفته، فن آوری های جدید صنعتی را در سایه نوآوری های جامعه خود، خلق می كنند و از آنها در فرآیند تولید خود بهره می گیرند. و فن آوری های كهنه شده خود را به كشورهای در حال توسعه صادر می كنند. در جامعه ای كه مبتنی بر استراتژی های توسعه فراصنعتی است، دست یابی به اهداف بر پایه نوآوری، خلاقیت و توسعه منابع انسانی استوار شده است. در این كشورها، صنعتی سازی در كنار فعالیت صرفاً اقتصادی گاه به منزله عامل تعدیل كننده­ی مسائل و مشكلات اجتماعی تلقی می شود و زمینه وابستگی به یك محصول و اقتصاد تک محصولی را گام به گام حذف می كند.

رفاه امروز مستلزم توسعه فرهنگ کارآفرینی:

امروزه با فارغ التحصیل شدن تعداد بسیار زیادی دانشجو و مشکل حاد  بیکاری، ضرورت ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در جامعه بیشتر احساس می شود. با توجه به کوچک شدن دولت و کاهش وضعیت استخدام در سازمان ها و شرکت های دولتی و پایین بودن میزان صادرات غیر نفتی و ورود کالاهای نامرغوب خارجی هر شهروند ایرانی را به فكر پیرامون این نکته وا می دارد که چگونه و چه وقت می توان از اقتصاد تک محصولی (نفت) خودمان را نجات دهیم و با اقتصادی چند محصولی و پویا خود را از وابستگی برهانیم. این دغدغه بایستی مسئولان را واداشته تا با الگو برداری از کشورهای پیشرفته و بومی سازی آن در کشور، حتی الامکان این گره کور را با توسعه کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی باز کنند/نادرنادری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 4 =